Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api Menambat Hati Suami

Resepi ayam masak lemak cili api masakan isteri


Assalamualaikum

Hari ni bini aku masak kan aku Ayam Masak Lemak Cili Api. Hat yang menambat hati suami tu aku reka sendiri jer la. Sebab memang tertambat pun bila rasa masakan bini aku ni. Biasa la, kalau hujung minggu isteri aku akan balik ke kuantan nak melepaskan kerinduan gitu la. Berasap la sikit dapur rumah aku ni. Sebab ade orang rajin nak masuk dapur. Kalau tak, seminggu la duduk sunyi sepi dapur tu. Hehehe

Ok la, Ayam Masak Lemak Cili Api ni biasanya resepi orang negeri sembilan. Walaupun aku orang Johor, tak kisah pun apa menu. Janji sedapdan halal. Jalan je la. Beruntung sapa kawen dengan aku, sebab tak cerewet bab makan ni. Batu kayu je aku tolak. Yang lain masuk. Hehehe
Resepi+ayam+masak+lemak+cili+api+masakan+isteri

Ok la, kali ni aku nak kongsi kan resepi Ayam Masak Lemak Cili Api ni. Semoga berguna.

Resepi Ayam Masak Lemak Cili Api


3 Ketul ayam
Sebatang serai wangi (Titik)
Sepotong Halia
Sepotong Kunyit Hidup
Setengah Labu Bawang Besar
Cili Api
Asam Keping
Garam
Gula

Cara-cara memasak Ayam Masak Lemak Cili Api


Pertamanya, tumbuk bawang, kunyit, halia dan cili api. Isteri aku tubuk je sebab masak sikit je kan. Untuk makan 3 orang. Masukkan bahan yang di tumbuk tadi dalam periuk,. Masukkan santan pekat. Gaul rata semua bahan. Masukkan Ayam. Tenggekkan atas api dengan api yang perlahan. Memula aku pelik, tambah semua bahan dah tu terus rebus macam tu je? Mudahnye. Isteri aku cakap memang macam tu. Cuma masa masak tu gunakan api yang perlahan supaya tak pecah santan. Reneh atas api dalam 45 ataupun sehinggalah ayam tu masak. Sesuaikan rasa dengan garam dan gula. Siap...!! Boleh dah makan.

Itu lah lauk untuk makan malam kitorang. Selamat mencuba menambat hati-hati suami anda semua tau.

-sekian-
Previous
Next Post »

2 comments

Write comments
1 Ogos 2015 2:37 PTG delete

pekat kuah, uihh! sedap tu kalau makan dengan nasi panas-panas :)

Reply
avatar